Recentment vam assistir a unes jornades de debat sota el títol “l’accessibilitat universal en la compra de productes, la contractació de serveis i en la gestió de les reclamacions de consum”. De fet, el nucli dels temes de debat era la vulnerabilitat de certs sectors de la societat davant del món del consum. Que significa, en definitiva, la dificultat d’accés a la compra de bens o de serveis de persones que tenen, per exemple, diversitat funcional o intel·lectual.
Fem un incís en aquest article per precisar que la Diversitat funcional és un terme alternatiu al de discapacitat que ha començat a utilitzar-se per iniciativa de les mateixes persones afectades i pretén substituir altres termes amb una semàntica que pot considerar-se pejorativa, com ara “discapacitat” o “minusvalidesa”
Aquestes jornades ens van servir per obrir els ulls, després de molts anys defensant els interessos dels consumidors i consumidores, de que hi ha una gran part de la població que es troba en una especial situació d’indefensió, de desprotecció, que en definitiva no estan en igualtat de condicions a l’hora d’accedir al món del consum. Posarem uns exemples. Quan les empreses de serveis bàsics (gas, llum, aigua, telèfon,…) i també la majoria de grans empreses de tots els sectors, “obliguen” les persones consumidores a gestionar les altes/baixes, canvis de tarifa o de serveis, per telèfon, estan obviat la gent amb problemes auditius, per exemple. Què ha de fer llavors una persona amb aquesta circumstància? Es pensa en aquest col·lectiu?
O quan s’envien factures a una persona amb ceguesa, se li pegunta prèviament si té alguna dificultat per a llegir (perquè sigui cega) i en aquest cas se li envia la factura en sistema Braille o en un arxiu sonor? I les persones que van en cadira de rodes i volen comprar-se roba i la botiga presenta dificultats d’accés (esglaons sense rampa) o bé els emprovadors no estan preparats per admetre cadires de rodes, se’ls respecta els seus drets?
Però també son vulnerables els consumidors i consumidores afectades per la bretxa digital. Gent gran que no “domina” internet, o persones sense accés a internet. Totes les entitats bancaries obliguen a operar mitjançant aplicacions mòbils i poques donen alternatives o facilitats per fer-ho.
En definitiva, creiem que resta molta feina per fer, i aquestes jornades ens han fet obrir els ulls d’un problema que no teníem molt present però que necessita molt de treball i sobretot, sobretot, sensibilitat per tots els sectors més vulnerables.
OMIC – Cardedeu
omic@cardedeu.cat
telf: 93 844 43 02

JA CONEIXEM ELS PROJECTES GUANYADORS DEL 7è CONCURS “JOVES IDEES EMPRENEDORES”
/in NotíciesAquest dimarts 6 de juny s’han lliurat els premis a les millors idees emprenedores, proposades per l’alumnat dels instituts de Cardedeu i de Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor, en el marc del programa “FEM EMPRESA”, curs 2022-2023, organitzada i impulsada pel CSETC.
Enguany es tractava de la 7a edició, i el lliurament s’ha fet al Teatre Auditori de Cardedeu. El concurs de joves idees emprenedores consta de dues categories:
L’acte es va celebrar amb l’assistència de més de 200 persones, entre alumnat i professorat, provinents de l’INS El Sui, l’INS Pla Marcell i l’INS M. Raspall tots de Cardedeu, i l’INS Vilamajor de Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor.
El premi a la millor idea original i innovadora va ser per al projecte “PARAFRESH”. Es tracta d’una ombrel·la amb capacitat per carregar dispositius mòbils a partir d’una petita placa fotovoltaica instal·lada a la pròpia ombrel·la. Aquest projecte va ser presentat per alumnat de l’INS El Sui.
El premi a la millor idea social, solidària i/o sostenible, va correspondre al projecte “DOG CAFÈ – Associació Dog Cafè”, presentat per un grup de l’INS M. Raspall. És un projecte per gestionar un espai-cafeteria on es pugui interactuar amb gossos provinents de protectores d’animals i poder adoptar-los.
Tant els equips guanyadors, així com tots els finalistes van rebre un petit obsequi de reconeixement pel treball realitzat.
L’acte va comptar amb la dinamització de la companyia Improshow, i la presència del Regidor de Desenvolupament Local en funcions.
Consumidors vulnerables
/in NotíciesFem un incís en aquest article per precisar que la Diversitat funcional és un terme alternatiu al de discapacitat que ha començat a utilitzar-se per iniciativa de les mateixes persones afectades i pretén substituir altres termes amb una semàntica que pot considerar-se pejorativa, com ara “discapacitat” o “minusvalidesa”
Aquestes jornades ens van servir per obrir els ulls, després de molts anys defensant els interessos dels consumidors i consumidores, de que hi ha una gran part de la població que es troba en una especial situació d’indefensió, de desprotecció, que en definitiva no estan en igualtat de condicions a l’hora d’accedir al món del consum. Posarem uns exemples. Quan les empreses de serveis bàsics (gas, llum, aigua, telèfon,…) i també la majoria de grans empreses de tots els sectors, “obliguen” les persones consumidores a gestionar les altes/baixes, canvis de tarifa o de serveis, per telèfon, estan obviat la gent amb problemes auditius, per exemple. Què ha de fer llavors una persona amb aquesta circumstància? Es pensa en aquest col·lectiu?
O quan s’envien factures a una persona amb ceguesa, se li pegunta prèviament si té alguna dificultat per a llegir (perquè sigui cega) i en aquest cas se li envia la factura en sistema Braille o en un arxiu sonor? I les persones que van en cadira de rodes i volen comprar-se roba i la botiga presenta dificultats d’accés (esglaons sense rampa) o bé els emprovadors no estan preparats per admetre cadires de rodes, se’ls respecta els seus drets?
Però també son vulnerables els consumidors i consumidores afectades per la bretxa digital. Gent gran que no “domina” internet, o persones sense accés a internet. Totes les entitats bancaries obliguen a operar mitjançant aplicacions mòbils i poques donen alternatives o facilitats per fer-ho.
En definitiva, creiem que resta molta feina per fer, i aquestes jornades ens han fet obrir els ulls d’un problema que no teníem molt present però que necessita molt de treball i sobretot, sobretot, sensibilitat per tots els sectors més vulnerables.
omic@cardedeu.cat
telf: 93 844 43 02
Torna la Fira de Sant Isidre on l’aigua és protagonista
/in NotíciesLa FICARD compta com cada any amb la tradicional exhibició de bestiar, la concorreguda mostra gastronòmica i zona de foodtrucks i l’espai agroecològic dedicat enguany a la temàtica de l’aigua.
El compromís de Cardedeu amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible s’estén a la programació de la FICARD que presenta un programa d’activitats específiques relacionades amb l’aigua per tal de sensibilitzar i generar espais de reflexió i acció compartida, amb tallers i activitats per a tots els públics, entorn la problemàtica de l’aigua des dels impactes de l’emergència climàtica fins a les experiències de municipalització.
La FICARD s’inaugurarà amb una actuació de l’artista Pep Bou amb un espectacle de bombolles de sabó i seguidament es descobrirà el mural commemoratiu al sector primari que s’ha elaborat a càrrec dels artistes locals Jordi i Pasqual Agustí.
Destaquem a més la gravació d’un programa especial de Catalunya Ràdio: “Les dones i els dies” amb la periodista Montse Virgili i dones locals convidades al capdavant de projectes que cuiden i posen en valor el territori vallesà.
Adjuntem el programa de l’espai agroecològic: “L’Aigua coma bé comú”. Consulteu el programa general complet a https://ficard.cat/
Seguiu-nos a xarxes per a no perdre ni gota!
Instagram: @cardedeu_agroecologic
Twitter: @AgroecoCarde10
Primer NetRepte & Brunch de la Xarxa 3.0. de MogenTic
/in NotíciesCardedeu, oficis i comerços
/in NotíciesEn aquest segon viatge pel nostre passat l’autor ens proposa endinsar-nos en els antics oficis i comerços de Cardedeu i copsar els importants canvis que hi ha hagut en el món del treball en el darrer segle. Veurem paisatges, llocs i costums avui desapareguts. Fotografies d’un temps no molt llunyà, quan els pallers eren un element característic dels nostres verals i la vila era el centre de tallers artesanals i petites botigues. Records d’uns temps més durs i austers, però
també més senzills i sostenibles.
Presentació del llibre: “Cardedeu, oficis i comerços”
Dissabte, 22 d’abril de 2023 de 12.00 h a 13.30 h
A càrrec de l’autor, Ricard Ginjaume Clusellas (Ed. Efados)
Lloc: Jardí del Museu
Títol: CARDEDEU OFICIS I COMERÇOS
Autoria: Ricard Ginjaume
Col·lecció: Vallès Oriental CAT-DES
Pàgines: 184
Format: 21.7 x 15.7 cm. Enquadernació: Tapa dura.
ISBN: 978-84-19239-66-2
Preu : 23.00 €
Publicat per Efados amb la col.laboraciói de l’Ajuntament de Cardedeu.
A la venda a les llibreries de Cardedeu
Sant Jordi 2023. Alguns llibres recomanats per a persones emprenedores
/in NotíciesLa diada de Sant Jordi és una festa molt esperada a Catalunya, que se celebra cada 23 d’abril. A Cardedeu, aquesta celebració també és un esdeveniment destacat en què els carrers es converteixen en un gran aparador de llibres i roses, i on les llibreries i floristeries es preparen per rebre a tota la gent que vol gaudir d’aquesta tradició.
Hem recopilat cinc llibres rellevants per a emprenedors que podeu trobar a les diferents parades de la diada de Sant Jordi a Cardedeu.
En definitiva, la diada de Sant Jordi no és només una celebració cultural, sinó també una oportunitat per trobar inspiració i eines per als qui volen emprendre. Aquests cinc llibres són només alguns exemples de l’ampla varietat d’opcions que es poden trobar en aquesta festivitat literària a Cardedeu.
En aquest enllaç podeu consultar tota la programació cultural en motiu de la diada de Sant Jordi d’aquest any a Cardedeu.
S’aprova el Pla especial d’actuació en situació d’alerta i eventual sequera
/in NotíciesPer fer front a la situació de sequera excepcional en l’àmbit del districte de conca fluvial de Catalunya, l’alcalde, Enric Olivé, ha dictat un ban adoptant les mesures per estalviar aigua establertes al Pla Especial de Sequera.
Pel que fa a les limitacions d’aigua a nivell del teixit productiu en diferents sectors, són les següents:
Específicament l’ús de l’aigua a les granges queda limitat d’aquesta manera:
L’ús d’aigua procedent de la xarxa d’abastament d’aigua potable queda limitat a les quantitats necessàries per l’abeurament i neteja dels animals, així com per a la neteja del recinte. Per aquest darrer ús cal utilitzar només les quantitats imprescindibles per mantenir les condicions sanitàries i només en cas que no es disposi d’una font alternativa i exclusivament mitjançant sistemes de neteja a pressió o altres d’eficàcia equivalent.
Per altres mesures, més enllà del teixit productiu, podeu consultar a la web de l’ajuntament.
BAN de mesures excepcionals per situació de sequera
Els aparcaments i la seva regulació
/in NotíciesSegurament, alguna vegada, heu tingut dubtes sobre la responsabilitat dels aparcaments de vehicles. En aquesta ocasió us fem cinc cèntims de quina és la seva regulació i, per suposat, de les seves responsabilitats. La modalitat d’aparcaments més habituals s’anomenen estacionaments rotatoris. Son aquells on el titular de l’aparcament s’obliga a facilitar una plaça d’aparcament per un període de temps variable, no prefixat. En aquesta modalitat d’estacionament el preu es pactarà per minut d’estacionament, sense possibilitat d’arrodoniment a unitats de temps no efectivament consumides o utilitzades.
Quines son les obligacions del titular de l’aparcament?
Facilitar-nos, sempre que se’ns hagi permès l’entrada, un espai per aparcar el vehicle. Lliurar a l’usuari en format paper o en qualsevol altra suport durador que permeti la seva conservació un justificant o resguard de l’aparcament. En el justificant es farà constar, en tot cas, la identificació del vehicle i si l’usuari fa lliurament al responsable de l’aparcament de les claus del vehicle. D’aquesta obligació d’identificació estaran exempts els aparcaments d’ús exclusiu per a clients d’establiments comercials amb sistemes de control d’accés l’horari dels quals coincideixi amb el de l’establiment. El vehicle s’identificarà mitjançant la seva matrícula o qualsevol marcador que permeti aquesta identificació en el resguard lliurat a l’usuari. En l’estacionament rotatori es farà constar en el justificant, a més, el dia, hora i minut d’entrada.
Però la obligació capital és la de restituir-nos el vehicle en les mateixes condicions en què l’hem deixat, com també els accessoris i components que s’hi trobin incorporats funcionalment (de manera fixa i inseparable) i que siguin habituals i ordinaris, per la seva naturalesa o valor, al tipus de vehicle de què es tracti. En tot cas, hem de retirar nosaltres mateixos els accessoris no fixos i extraïbles, com aparells electrònics i/o telèfons mòbils, ja que el titular de l’aparcament no es fa responsable de la seva restitució. El titula de l’aparcament ha d’indicar, per qualsevol mitjà que possibiliti el seu coneixement abans de contractar i de manera fàcilment perceptible els preus, horaris i les normes d’ús i funcionament de l’aparcament. I sobretot disposar de fulls de reclamació.
omic@cardedeu.cat
telf: 93 844 43 02
Novetats i millores d’accés als comptes corrents de pagament bàsics.
/in NotíciesExisteixen determinats col·lectius que, per la seva situació de vulnerabilitat, tenen més difícil l’accés a aquests productes bancaris i per contra, reben alguna prestació de la Generalitat o de l’Estat que ha de ser ingressada en un compte corrent. Per a ells existeixen els comptes de pagament bàsics gratuïts. La comissió màxima d’aquests comptes permet que l’entitat pugui cobrar al client titular del compte 3 euros al mes. Aquest import màxim de 3 euros mensuals cobrirà: Ús il·limitat de determinats serveis: obertura, utilització i tancament del compte, dipòsit de fons en efectiu en euros, retirades d’efectiu en euros de caixers i operacions de pagament mitjançant targeta de dèbit o prepagament. Un número de 120 operacions de pagament anuals en euros dins de la UE (deutes domiciliats i transferències en oficina i mitjançant serveis en línia).
Amb el Reial decret llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d’Ucraïna s’ha flexibilitzat les condicions per a accedir a un compte de pagament bàsica. Permet així que més ciutadans vulnerables puguin subscriure aquest producte bancari orientat a eludir l’exclusió financera.
Amb aquest Decret (article 75) s’inclou una nova mesura que destaca per la seva transcendència social: la modificació dels llindars perquè les persones en situació de vulnerabilitat o amb el risc d’exclusió financera puguin accedir a un compte de pagament bàsica. Aquesta modificació eleva els nivells de renda que s’apliquen per a considerar que un ciutadà pertanyi a un col·lectiu d’especial vulnerabilitat o en risc d’exclusió financera i facilita l’accés a aquesta mena de comptes, que no estan gravades amb comissions. A continuació, resumim les principals novetats en els citats llindars d’accés:
1.- S’eleva a tres vegades l’indicador públic de rendes d’efectes múltiples de dotze pagues quan es tracti de persones no integrades en una unitat familiar (fins 21.600 euros/any).
2.- S’eleva fins a tres vegades i mitja quan es tracti de persones integrades en alguna de les modalitats d’unitat familiar amb menys de quatre membres (25.200 euros/any)
3.- S’eleva fins a quatre vegades, quan es tracti d’unitats familiars integrades per quatre o més membres o que tinguin reconeguda la seva condició de família nombrosa (28.800 euros/any)
4.- S’eleva fins al quàdruple quan es tracti d’unitats familiars que tinguin en el seu si a una persona amb grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, reconegut oficialment per resolució expedida per l’Institut de Majors i Serveis Socials o per l’òrgan competent de les comunitats autònomes. (28.800 euros/any).
omic@cardedeu.cat
telf: 93 844 43 02
Saps com t’afecta el nou sistema de quotes per persones autònomes?
/in NotíciesDes que hem començat aquest 2023, hi ha un nou sistema de cotització per trams dels autònoms. Això implica també un canvi en les bonificacions de les quotes per aquelles persones que es donin d’alta.
Aquest nou sistema, a diferència de l’anterior, es basa en els ingressos reals que tingui l’activitat empresarial que es desenvolupi, en conseqüència, no podràs triar la base de cotització que vulguis, sinó la que estigui en el tram pertinent als teus rendiments nets.
Per esbrinar quin tram et correspon, hauràs de fer una previsió dels rendiments nets que puguis generar durant el 2023, aquest import a més de notificar-lo a la Tresoreria de la Seguretat Social (TGSS), et servirà per ubicar-te al tram corresponent:
Taula de rendiments i bases de cotització
Trams de rendiments nets
2023
Trams base de cotització
Base mín. – Base màx.
2024
Trams base de cotització
Base mín. – Base màx.
2025
Trams base de cotització
Base mín. – Base màx.
1
<=670 €
751,63 — 849,66
753,29 — 816,98
653,59 — 718,94
2
>670 i <=900 €
849,67 — 900
816,99 — 900
718.95 — 900
3
>900 € i 1.166,70 €
898,69 — 1.166,70
872,55 — 1.166,70
849,67 — 1.166,70
4
>=1.166,7 i <=1.300€
950,98 — 1.300
950,98 — 1.300
950,98 — 1.300
5
> 1.300 y <= 1.500 €
960,78 — 1.500
960,78 — 1.500
960,78 — 1.500
6
> 1.500 y <= 1.700 €
960,78 — 1.700
960,78 — 1.700
960,78 — 1.700
7
> 1.700 y <= 1.850 €
1.013,07 — 1.850
1.045,75 — 1.850
1.143,79 — 1.850
8
> 1.850 i <= 2.030 €
1.029,41 — 2.030
1.062,09 — 2.030
1.209,15 — 2.030
9
> 2.030 i <= 2.330 €
1.045,75 — 2.330
1.078,43 — 2.330
1.274,51 — 2.330
10
> 2.330 i <= 2.760 €
1.078,43 — 2.760
1.111,11 — 2.760
1.356,21 — 2.760
11
> 2.760 i <= 3.190 €
1.143,79 — 3.190
1.176,47 — 3.190
1.437,91 — 3.190
12
> 3.190 i <= 3.620 €
1.209,15 — 3.620
1.241,83 — 3.620
1.519,61 — 3.620
13
> 3.620 i <= 4.050 €
1.274,51 — 4.050
1.307,19 — 4.050
1.601,31 — 4.050
14
> 4.050 i <= 6.000 €
1.372,55 — 4.139,40
1.454,25 — 4.139,40
1.732,03 — 4.139,40
15
> 6.000 €
1.633,99 — 4.139,40
1.732,03 — 4.139,40
1.928,10 — 4.139,40
Hi ha molts més detalls i casuístiques, per això si tens més dubtes, et convidem el pròxim dia 7 de febrer al CSETC, on aportarem més informació d’aquest tema.
Si estàs interessat, et facilitem l’enllaç on trobaràs els detalls i formulari per inscriure’t.
T’esperem!!