Com afecta el topall al gas del RDL 10/2022 en la vostra factura de la llum?
Arran del Reial decret llei 10/2022, en vigor des del passat 15 de maig de 2022, s’ha establert de manera urgent i temporal un mecanisme d’ajust de costos de producció per a la reducció del preu de l’electricitat en el mercat majorista. El mecanisme anomenat “topall al gas”, és una mesura temporal que durarà 1 any a partir de la seva aprovació, com a màxim fins a maig de 2023. El “topall al gas” és un mecanisme d’ajust que finança una part del preu del gas, limitant així el preu del gas i reduint el preu de l’electricitat en el mercat majorista arran de la guerra a Ucraïna. Aquesta mesura serà finançada per tots els consumidors segons les condicions del Reial decret llei 10/2022.
El mecanisme d’ajust afectarà a tots els contractes del mercat lliure i també als de mercat regulat signats o renovats a partir del 26 d’abril de 2022 de totes les companyies comercialitzadores.
Aquest concepte s’aplica en les factures de llum emeses des del 15 de juny de 2022. Aquest cost figurarà en la factura de manera separada a la resta de conceptes i apareixerà en una línia de la vostra factura com a “Mecanisme d’Ajust del Reial decret llei 10/2022”.
Per a l’entrada en vigor de la mesura, quedava pendent l’autorització de la mesura per part de la Comissió Europea, establint-se el 15 de juny de 2022 com a data d’entrada en vigor de la mesura, no podent-se estendre la seva aplicació més enllà del 31 de maig de 2023, com recordava el propi RDL. Però si el que us preocupa és quina quantia em poden arribar a cobrar us podem dir que ningú la sabrà fins que se la trobi a la factura, doncs depèn de varis factors com el mateix preu del gas majorista, la demanda d’electricitat del període de facturació i altres diversos factors.
A la mesura explicada cal afegir l’augment de preu de l’electricitat. Per tant, les darreres factures d’electricitat poden arribar a ser més del doble i/o triple de cares de les que pagàvem ara fa un any. Un autèntic despropòsit que cap govern sembla saber aturar i que portarà més d’un mal de cap aquest hivern.
Des de la OMIC, el que podem fer és assessorar-vos i recomanar-vos que us fixeu molt bé en quina és la data de renovació del vostre contracte de llum i gas (és anual renovable automàticament). Que mireu els preus que us aplicaran en el nou contracte i que consulteu la web per poder valorar amb quina empresa comercialitzador us convé contractar aquests dos serveis bàsics.
omic@cardedeu.cat
telf: 93 844 43 02