PREGUNTES FREQÜENTS CONSUM
Us heu trobat que…
… la vostra companyia de telèfon, us ha facturat un import incorrecte, què podeu fer?
… heu comprat un electrodomèstic i quan el vau instal·lar no funcionava correctament, heu contactat amb la botiga i no es volen fer càrrec. Què podeu fer?
… heu rebut un paquet per la compra d’internet d’un producte que no era el que vosaltres vau demanar i comprar. A on us heu d’adreçar?
En totes aquestes situacions, podeu presentar una reclamació, ja que teniu uns drets com a consumidors/es. En cas de dubte també us podeu adreçar a l’Oficina Municipal del Consumidor (OMIC) per formular totes les consultes i informacions que considereu necessàries.
COM ES POT RECLAMAR?
La persona consumidora i usuària haurà de formular la consulta o reclamació de forma detallada, clara i concreta, especificant molt bé el que sol·licita. Per presentar una reclamació hi ha uns formularis que han de ser facilitats per la mateixa empresa. En el cas que no sigui possible, es poden descarregar des de l’Agència Catalana de Consum
Abans de presentar una reclamació és important que la persona reclamant hagi intentat solucionar el problema amb l’empresa sense resultat.
Un cop s’hagi presentat a l’empresa la reclamació i transcorregut 30 dies sense resposta per part de l’empresa. L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) pot fer la mediació amb la finalitat de poder donar una resolució el conflicte entre consumidor i empresa.
CONSELLS I RECOMANACIONS:
Recordeu que…
- La informació és la millor garantia per evitar qualsevol engany.
- És millor demanar un pressupost abans de contractar un servei; els preus són lliures, per la qual cosa és convenient comparar preus i serveis.
- Abans de reclamar és convenient posar-se en contacte amb l’empresa. Sovint és la millor manera de solucionar els problemes.
- Un símbol de qualitat és l’adhesió de les empreses al sistema arbitral de consum com a manera de resoldre els conflictes.
- El fet de presentar una reclamació no significa que es tingui la raó.
Persones consumidores i usuàries: drets i deures
L’Estatut del Consumidor defineix la persona consumidora i usuària com aquella persona física o jurídica de qualsevol nacionalitat o procedència que, com a destinatari final, fa l’adquisició, utilitza o gaudeix, dins el territori de Catalunya, de béns i de serveis per al seu consum o ús particular, familiar o col·lectiu, sempre que el proveïdor tingui caràcter empresarial o professional o sigui la mateixa Administració pública. És a dir, la persona consumidora i usuària és aquella que actua en un àmbit diferent al professional o empresarial. S’inclou en aquesta definició qualsevol persona física o jurídica sempre que aquesta sigui la destinatària final.
La normativa vigent reconeix uns drets bàsics per a les persones consumidores i usuàries:
- Dret a la protecció contra els riscos que puguin afectar la seva salut o seguretat
- Dret a la protecció dels seus legítims interessos econòmics i socials; en particular davant de les pràctiques comercials deslleials i la inclusió de les clàusules abusives en els contractes
- Dret a la indemnització dels danys i la reparació dels perjudicis soferts
- Dret a la informació correcta sobre els diferents béns o serveis i l’educació i divulgació per facilitar el coneixement sobre el seu adequat ús, consum o gaudi
- Dret a l’audiència de consulta, la participació en el procediment d’elaboració de les disposicions generals que els afecten directament i la representació dels seus interessos, a través de les associacions, agrupacions, federacions o confederacions de consumidors i usuaris legalment constituïdes
- Dret a la protecció dels seus drets mitjançant procediments eficaços, en especial davant situacions d’inferioritat, subordinació i indefensió
La renúncia prèvia a aquests drets és nul·la, i també són nuls els actes realitzats en frau de llei de conformitat amb el que preveu l’article 6 del codi civil.
D’altra banda, les persones consumidores han de complir uns deures. En cas contrari pot ser que no es pugui tenir en compte la seva reclamació:
- Deure de conservar els tiquets o les factures de compra, com a justificant davant qualsevol reclamació o per fer valer la garantia del producte
- Deure a utilitzar, conservar o consumir els productes de la manera que indiqui el fabricant o el productor
- El fet de reclamar o denunciar no vol dir que es tingui la raó